torsdag den 15. marts 2018

Defination af digital dannelse i EUD

Der kan være forskellige syn på forståelsen af digital dannelse i henhold til en erhvervsuddannelse. Det her vil blot være mit bud på hvad digital dannelse er i en EUD sammenhæng.

Vi lever i en tid hvor de digitale medier fylder mere i vores hverdag, de unge er meget mere aktive i den digitale verden end de var for blot 10 år siden. I en erhvervsuddannelses kontekst vil dette betyde at de unges forventninger til EUD er, at de digitale mediebrug er en del af deres uddannelsesproces. Relativ få unge vælger stadigvæk at anvende papir og blyant når de tager notater eller når de skal udføre et regnestykke. Meget arbejdsudførelse blandt unge studerende foregår enten via tablets eller computere de selv har med eller får udleveret fra skolen, selv mobil telefoner bliver også anvendt. Inddragelsen af elektronik og digitale medier i undervisningen på en EUD kan i nogle tilfælde være en ulempe hos mange underviserer. Udfordringen kan nemlig være at de unge vælger at bruge deres elektronik herunder deres mobil telefoner, computere, tablet m.m. Til langt andre formål en bare til undervisning.
Det er måske især her det er vigtigt for mange EUD institutioner at give en almen digital dannelse for deres elever. Stort set alle EUD skoler har IT som et fag på skemaet. Formålet med faget er, at give eleverne de rette kompetencer og færdigheder i henhold til den uddannelse de er ved at tage. Det kunne f.eks. være færdigheder i at betjene Word dokumter, Excel ark eller forskellige tegne programmer m.m.
Vigtigheden her ligger i at parat gøre eleven eller eleverne i deres kommende praksis indenfor deres valgte erhverv hvor disse digitale redskaber kan blive nyttigt. E andet punkt kunne være anvendelsen af internettet samt de digitale og sociale medier i henhold til deres søgen på viden og læring mens de er på skolen eller der hjemme.
Lang de fleste elever der går på en EUD  har svært ved undersøge konkret viden på nettet eller være kilde kritisk henhold det emne de læser. Internette er så stort og fyldt med informationer, at det ofte kan være svært at skelne forskel på hvad der er rigtigt og forkert.  Det er EUD skolerne opgave at dygtiggøre deres elever til at være mere selective og kildekritisk når de søger efter viden, de skal vi at det først svar der støder op på Wikipedia ikke er troværdigt nok.
Digital dannelse er derfor ligeså vigtigt som almen dannelse. Vi kan ikke undgå at den digitale verden er hurtigt voksende og er en integreret faktor bland ungdommen og den kommende genration samt ude i virksomhederne. Derfor kan det være nyttigt at involvere de unge så meget så muligt i mediebrug men med omtanke og forståelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kend dit køkken