fredag den 23. marts 2018

Differentiering i undervisningen


Det relevante i følge mig i en undervisningsdifferentiering er, at kunne varetage og tilpasse alle elevers behov. Det er vigtigt at være indforstået med at elever har forskellige behov i henhold til måden de lære på og løser opgaver. Ud fra det synspunkt er det vigtigt at tage hensyn og differentiere både i undervisningen og med opgaverne.

I min egen undervisning prøver jeg så vidt muligt at tage hensyn til den enkelte elev. Selve undervisningen er meget generelt sat op i henhold til at alle elever er deltagende. Min differentiering er meget fremtrædende ved opgave udlevering. Altså der er meget mere fokus på opgavedifferentieringen i forhold til selve undervisningen.

Et andet sted hvor differentieringen er meget fremtræden er i værkstedet og mit tilfælde køkkenet. Her opstår jeg som den mester som er blandt eleverne hele tiden og vejleder samt coacher den enkelte elev i henhold til den opgave de har fået tildelt. Det føles meget mere naturligt at kunne differentiere eleverne i praksis end i teori, det skyldes nok at tilgangen er mere naturlig anlagt fordi vi som fagmænd er vant til at færdes i praksis hvor opgaverne bliver løst og læringen finder sted.
differentiering i undervisningen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kend dit køkken