torsdag den 15. marts 2018

Udfordringer med at skabe betingelser for digital dannelse i EUD undevisning

Udfordringen ligger tit og ofte mellem hvad og hvornår de må anvende digitale medier eller elektronik i undervisningen. Alle undervisere har nok den fornemmelse af nu sidder alle elever med deres telefoner og på et eller andet tidspunkt mister de motivationen for undervisningen og retter fokus mod deres telefon i stedet.
Man må gøre sig klar på at de unge nutildags ikke gider være unge tilbage i 60´erne, hvor meget af undervisningen foregik i "røv til bænk" undervisning. De digitale medier skal inddrages meget mere i undervisningen, men det skal heller ikke være således at man viser youtube clips og spille Kahoot. For det første skal eleverne sættes ind i hvad og hvordan man betjener de enkelte medier og programmer man anvender og med hvilket formål det anvendes. Eleverne ønsker ofte en helhedsperspektiv i det underviseren ønsker at undervise eller formålet med anvendelsen af det enkelte medie.
Kan man finde ud af inkorporere medier i undervisningen og samtidig bruger muligheden og danner sine elever i brugen af medierne så vil motivationen også være mere fremtrædende og mobiltelefonerne måske glemt.
Dette kræver selvfølgelig en kæmpe planlægning og tilrettelæggelse af valgt og metoder og didaktisk indput. Løsningen kunne selvfølgelig ligge i at inddrage eleverne mere ind i planlægningen og være up to date med deres ønsker og lyst.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kend dit køkken